Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Asistăm, oare, la resuscitarea industriei româneşti?

By on 6 August 2010 in Consultanță

O veste bună de la Cristian Orgonaş via Hotnews: Companiile din industrie au de lucru – comenzile au crescut cu 34,6% faţă de 2009. Gata, suntem salvaţi, se vede deja luminiţa de la capătul tunelului crizei. Oare? Păi să verificăm puţin sursele specificate în această veste bună.

Dacă deschidem Comunicatul de presă nr. 161 al Institutului Naţional de Statistică, vom putea observa că această creştere spectaculoasă reprezintă de fapt creşterea comenzilor din luna Iunie 2010 faţă de luna Iunie 2009, şi această creştere se referă la totalul comenzilor, atât de pe piaţa internă cât şi de pe piata externă.

Cifrelele reale pentru afirmaţia lansată pe Hotnews sunt: comenzile noi din industrie, în semestrul I 2010, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul precedent, au crescut pe ansamblu cu 23,9%, datorită creşterilor înregistrate în sectoarele: industria  bunurilor intermediare (+31,7%), industria bunurilor de capital (+25,9%) şi industria bunurilor de folosinţă îndelungată (+18,1%). Industria bunurilor de uz curent a scăzut cu 0,9%. Pe de altă parte, aceste date sunt provizorii şi luna viitoare vom avea o revizuire a lor.

Spre finalul articolului, Cristian Orgonaş ne taie entuziasmul cu o altă afirmaţie interesantă: “economia va reveni însă pe scădere începând cu T3, odată cu scăderea veniturilor a peste 1 milion de bugetari şi a creşterii TVA.” Oare? Păi dacă spui că au crescut comenzile cu 34,6% faţă de 2009, deşi în realitate creşterea e de 23,9%, ar trebui să vedem şi care sunt acele sectoare industriale pentru care au crescut aşa de mult comenzile: industria  bunurilor intermediare (+31,7%), industria bunurilor de capital (+25,9%) şi industria bunurilor de folosinţă îndelungată (+18,1%). Să nu uităm că acestea sunt comenzi, nu volume de producţie sau cifre de afaceri.

Şi după cum spune şi Institutul Naţional de Statistică în al său comunicat: “Obiectivul indicatorului comenzilor noi este acela de măsurare a  tendinţei comenzilor noi primite de la clienţi interni şi externi. În timp ce indicatorul producţiei arată tendinţa volumului producţiei şi oferă o indicaţie asupra tendinţei valorii adăugate, datele despre comenzile noi permit prognoza, deşi doar pe termen scurt a producţiei şi cifrei de afaceri viitoare. Comenzile noi primite apar ulterior în producţie şi apoi în cifra de afaceri şi reprezintă, primul indiciu despre ceea ce urmează să se întâmple pe termen scurt. În concluzie, indicele comenzilor noi este un indicator de prognoză care furnizează informaţii privind ciclul economic.”

Dacă mai luăm în considerare şi că industriile care au înregistrat această creştere sunt industrii cu un ciclu de producţie destul de lung, şi cu produse cu o vânzare lentă, atunci s-ar putea ca acele comenzi care au crescut aşa de mult în luna Iunie să nu se materializeze în totalitate în trimestrul III, deci şanse şi mai mici să se realizeze cifre de afaceri pe ele şi aceste cifre de afaceri să fie afectate de majorarea TVA-ului sau de disponibilizarile bugetarilor.

Vlad Mihuț

Despre autor

Despre autor: Vlad este directorul general al ROMCOM, şi este responsabil pentru implementarea strategiei ROMCOM şi relaţia cu partenerii de afaceri şi instituţiile de reglementare. Vlad s-a alăturat echipei ROMCOM în 2003. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus