Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Ce face un credit nebancar să fie mai bun (sau poate mai puţin bun?) decât unul bancar?

By on 19 August 2010 in Credite IMM

Atunci când ai nevoie de bani şi decizi să apelezi la un împrumut, ai mai multe variante la dispoziţie: rudenii, prieteni, „finanţatori” persoane fizice (a se citi cămătari), case de amanet sau bănci. Dat fiind însă faptul că rudeniile şi prietenii preferă să aibă puşi deoparte nişte bani albi pentru zile negre (şi nu sunt neapărat de condamnat, pentru că zilele se văd tot mai negre la orizont), iar la cămătari şi la casele de amanet e bine şi sănătos să nu apelezi din principiu (dacă nu vrei să-ţi pierzi pe bani de nimic bunurile, liniştea şi chiar mai mult), alternativa viabilă rămâne creditul, într-una din formele sale cunoscute (card, credit, linie de credit etc.).

Se pune însă întrebarea: ce anume să alegi şi după ce criterii? Creditele diferă unele de altele prin rata dobânzii, comisioane, durată, monedă, garanţii şi aşa mai departe. Ca lucrurile să fie şi mai complicate, pe piaţă există nu doar băncile, ci şi o serie de alte instituţii de finanţare aşa-numite nebancare (deşi în mintea oamenilor de rând, finanţatorul este „bancă” indiferent de forma sa de organizare). Ce anume face un credit nebancar să fie mai bun (sau poate mai puţin bun?) decât unul bancar?

În general, fiecare instituţie este liberă (în perimetrul impus de cadrul său legislativ) să-şi stabilească propriile condiţii în care oferă finanţare. De aceea, anumiţi factori care diferenţiază creditele nu ţin neapărat de cadrul bancar sau nebancar, ci de condiţiile stabilite de instituţiile care le oferă. Spre exemplu, un finanţator poate decide să accepte garaţii de un oarecare tip, fără ca aceasta să fie o regulă pentru piaţa pe care activează.

Sunt, însă, şi anumite aspecte care diferenţiază creditele bancare de cele nebancare în mod obligatoriu. Poate cel mai evident este aspectul legat de limitările pe care legea le impune asupra activităţii instituţiilor nebancare. Una dintre aceste limitări se referă la activităţile permise. Astfel, un client al unei instituţii nebancare nu-şi va putea deschide cont la această instituţie, nu va putea încheia contracte de depozit etc. Pe lângă lipsa de acces în sine la aceste servicii, aceasta poate constitui o problemă şi prin prisma surselor de finanţare, întrucât instituţia nebancară nu va putea atrage fonduri sub forma depozitelor, ci va trebui să-şi formeze fondul de credite din alte surse. Aceasta poate avea un impact negativ asupra ratei dobânzii la care instituţia respectivă poate oferi credite clienţilor săi. Şi tot prin prisma accesului la finanţare, instituţiile nebancare ar putea fi obligate să ofere sume mai mici sub formă de împrumuturi, tocmai pentru a putea satisface un număr cât mai mare de clienţi şi a-şi distribui riscul cât mai bine.

Când vorbim însă despre credite, există şi o serie de avantaje pe care le presupune o finanţare nebancară. În general, o instituţie de acest tip prezintă o mai mare flexibilitate în ceea ce priveşte acordarea finanţărilor, în parte şi datorită faptului că nu este la fel de strict supravegheată precum o bancă (până la urmă, riscul nu este atât de mult al populaţiei şi/sau agenţilor economici, cât al investitorilor). Această flexibilitate se poate traduce printr-o deschidere mai mare faţă de anumite categorii de solicitanţi care în mod normal sunt excluşi de la finanţare de bănci (afaceri la început de activitate, clienţi cu probleme etc.). De asemenea, flexibilitatea sporită poate însemna condiţii de finanţare mai lejere, garanţii mai puţine, dosare mai subţiri şi aşa mai departe.

Un alt avantaj al societăţilor de finanţare nebancare îl poate reprezenta rapiditatea în desfăşurarea anumitor operaţiuni. Unele dintre aceste societăţi au acoperire zonală sau regională, astfel că gradul lor de descentralizare este mai ridicat şi deciziile se iau mai rapid. De asemenea, tot ce înseamnă transfer de documente, vizite în teren etc. se poate desfăşura într-un timp mai scurt, lucru care poate constitui un avantaj semnificativ mai ales în ochii solicitanţilor grăbiţi.

Un lucru pe care îl apreciază numeroşi clienţi este posibilitatea de a se raporta la instituţia finanţatoare nu ca la un sistem rigid şi birocratic, ci ca la un partener care îi cunoaşte şi îi înţelege, iar aici un rol deosebit de important îl au consultanţii de finanţare. Dată fiind structura ierarhică mai simplă a unei instituţii nebancare, consultantul de finanţare este cel care face legătura între client şi factorii de decizie, creând astfel premisele ca situaţia şi nevoile clientului să fie cunoscute şi înţelese cât mai bine la toate nivelurile, iar decizia de finanţare să fie cea optimă pentru el.

IFN ROMCOM SA este o societate de finanţare nebancară care vă poate oferi credite de investiţii pe termen lung sau credite pentru capital de lucru, indiferent dacă lucraţi în producţie, servicii sau agricultură. Dacă doriţi să aflaţi mai multe informaţii despre creditele ROMCOM vă invit să contactaţi acum unul dintre consultanţii de credite de la ROMCOM la telefon 0259 479 793 sau să ne scrieţi pe adresa office@romcom.ro.

Dorin Pantea

Despre autor

Despre autor: Dorin este consultant credite şi responsabil pentru promovarea creditelor ROMCOM prin intermediul birourilor ROMCOM din ţară. S-a alăturat echipei ROMCOM în 2007. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus