Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Ce faci când te sufocă lipsa de cash?

By on 15 March 2010 in Training

Am întâlnit în ultimele luni tot mai multe companii care suferă acut de lipsă de lichidităţi. În general, aceste afaceri au fost prinse pe picior greşit de încetinirea economiei, şi lipsa rezervelor financiare combinată cu termenele de plată ajunse la scadenţă le sufocă activitatea.

De obicei, situaţia degenerează rapid către refuzarea instrumentelor de plată date creditorilor, porpriri pe conturi, şi încetarea oricărei forme de creditare – fie că e vorba de bancă sau de furnizori.

 

Ce poţi face în astfel de situaţii?

1. Alcătuieşte un plan de lichidităţi

  • Previzionează încasările din perioada următoare, la nivel săptămânal şi lunar. E important să faci distincţie între vânzări şi încasări. Ce contează în această perioadă sunt încasările efective. Îţi recomand să faci un plan care să acopere cel puţin următoarele 3 luni.
  • Previzionează plăţile din perioada următoare, la nivel săptămânal şi lunar. Include plăţile pentru materii prime/mărfuri, salarii, chirii, utilităţi, leasing-uri şi dobânzi, asigurări, taxe, şamd.
  • Identifică acele cheltuieli care pot fi anulate, reduse sau amânate. Fiecare leu contează.

2.Alcătuieşte un plan de achitare a datoriilor şi discută planul cu creditorii tăi.

  • Scrie o listă şi ţine-o la vedere. E mai benefic pentru sănătate să păstrezi lista scrisă decât să o păstrezi în minte.
  • Fă o propunere de grafic de rambursare şi înainteaz-o creditorului – bancă sau furnizor. Nu eşti singura afacere care se confruntă cu probleme în această perioadă, şi după zile negre vor veni şi zile însorite. De obicei, creditorii vor fi dispuşi să negocieze un nou grafic de rambursare.
  • Păstrează periodic legătura cu creditorii, şi informează-i cu privire la evoluţia activităţii tale. Comunicarea este esenţială. Cea mai nepotrivită acţiune în situaţii limită este să nu răspunzi la telefon când te sună un creditor.
  • Efectuează plăţi periodice, preferabil săptămânal. Când eşti într-o situaţie dificilă cu lichidităţile, consecvenţa cu care efectuezi plăţi către creditori e la fel de importantă ca şi  mărimea acestora.

3. Alcătuieşte un plan de marketing

  • Fă o listă cu toţi prietenii şi cunoscuţii tăi şi prezintă-le sau adu-le aminte de afacerea ta. S-ar putea să aibă nevoie de produsul/serviciul tău sau să te poată recomanda cuiva.
  • Contactează clienţii din trecut, află când plănuiesc să îţi facă următaorea comandă şi roagă-i să-ţi recomande cel puţin un client potenţial pe care să îl poţi contacta imediat.
  • Du-te şi caută clienţi noi. Suntem într-o perioadă în care nu mai e de ajuns să aştepţi să-ţi intre clienţii în birou/magazin.
  • Caută parteneri care furnizează produse/servicii complementare şi discutaţi cum aţi putea schimba clienţi, de o manieră care să ducă la o situaţie “câştig-câştig”.

Poate spui:

  • Ce plăţi să efectuez când nu am bani?“
  • “Ce marketing, de unde buget de marketing ?“

Sugestia mea este să încerci una sau mai multe din soluţiile propuse mai sus. Ele şi-au dovedit utilitatea şi funcţionalitatea pentru alte afaceri mici şi mijlocii din România. Şi dacă ai încercat cu succes alte soluţii, te invit să le împărtăşeşti cu comunitatea ROMCOM.

Stefan Pastia

Despre autor

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus