Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Ce presupune finanţarea unei afaceri start-up?

By on 29 January 2011 in Credite IMM

Atunci când o instituţie declară că finanţează afaceri noi (sau start-up, în jargonul de business), unii se aşteaptă să primească bani pentru orice idee, oricât de inovativă sau învechită ar fi şi oricât de bine sau de slab fundamentată a fi. De aceea, rămân şocaţi (rămâne de discutat dacă şocul este real sau are doar rolul de a impresiona) când văd că li se cer un plan de afaceri, oferte reale pentru ceea ce vor să achiziţioneze prin credit şi, culmea, garanţii!

Ca să înţelegem ce înseamnă de fapt finanţarea unei afaceri noi, am putea încerca să identificăm ce anume nu înseamnă aceasta. În primul rând, creditul pentru afaceri start-up nu înseamnă asumarea unor riscuri necalculate. Este de la sine înţeles că o afacere nouă implică riscuri mai mari decât una deja existentă, mai ales dacă gradul de inovare al acestei afaceri este ridicat sau dacă piaţa pe care o ţinteşte este necunoscută pentru finanţator. Tocmai de aceea, întreprinzătorul are nevoie să furnizeze nişte calcule bine fundamentate pentru a-l convinge pe finanţator că riscul de nereuşită al noii afaceri este minim.

Apoi, finanţarea unei afaceri noi nu înseamnă finanţarea integrală a proiectelor. Apreciez spiritul antreprenorial al celor care au curajul să pornească o nouă afacere, mai ales în această perioadă dificilă în care apetitul finanţatorilor pentru astfel de proiecte este redus din pricina riscurilor, însă experienţa arată că, la fel ca în cazul proiectelor finanţate prin fonduri europene, şansele de succes ale unei afaceri pornită cu capital integral împrumutat sunt semnificativ mai reduse. Este important, aşadar, ca întreprinzătorul care porneşte o afacere să îşi asigure un capital propriu care doar să fie completat cu capital împrumutat. Aceasta şi pentru că un finanţator va privi cu mai multă încredere un proiect în care solicitantul de credit este implicat cu resurse personale, considerând că acesta va depune eforturi mai mari de a face să meargă afacerea nouă.

În al treilea rând, finanţarea unui start-up nu înseamnă credite fără garanţii. Oricât de convingător ar fi un proiect, simplul fapt că este vorba de o afacere la început de drum obligă finanţatorul să-şi ia măsuri suplimentare de precauţie, întrucât există un deficit de informaţie care să facă posibilă identificarea unei tendinţe, a unei evoluţii în activitatea respectivă. Momentul finanţării este momentul zero şi nivelul de incertitudine este ridicat.

În fine, creditarea unei companii start-up nu înseamnă finanţarea unei activităţi transferate de pe un agent economic pe altul. În cuvinte foarte simple, cine intră în insolvenţă cu o companie (de obicei pentru a evita plata unor obligaţii acumulate la furnizori, bugetul de stat etc.) şi continuă aceeaşi activitate pe o firmă nou înfiinţată are şanse mici de a obţine finanţare. De fapt, şansele sunt aproape nule, întrucât există un precedent negativ şi capitalul de încredere este mult diminuat. În aceeaşi situaţie se pot găsi şi acei întreprinzători care închid o activitate din motivele amintite mai sus şi doresc să înceapă o alta, cu totul diferită, pe o firmă nou înfiinţată. În spatele refuzului finanţatorului de a credita o astfel de societate se află următorul raţionament: există posibilitatea ca întreprinzătorul să nu posede abilităţile/cunoştinţele necesare pentru administrarea bună a unei afaceri, iar experienţa primului faliment (care de obicei este un prag psihologic) îi va permite să renunţe mai uşor la cea de-a doua.

Orice finanţator, atunci când se află în faţa unei solicitări de creditare a unei activităţi noi, doreşte să vadă un concept al afacerii bine definit, un plan de afaceri clar, structurat, amănunţit şi realist, precum şi deschidere, sinceritate, hotărâre şi un nivel minim de cunoaştere a domeniului de activitate din partea solicitantului. Când aceste condiţii sunt întrunite, şansele de reuşită ale solicitării de finanţare, dar şi ale afacerii în sine cresc considerabil.

Dorin Pantea

Despre autor

Despre autor: Dorin este consultant credite şi responsabil pentru promovarea creditelor ROMCOM prin intermediul birourilor ROMCOM din ţară. S-a alăturat echipei ROMCOM în 2007. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus