Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Contextul social al afacerii

By on 11 January 2011 in Consultanță

Succesul implementării unui nou proiect constă cu certitudine în modul cum se face analiza tuturor factorilor care pot influența. Ne gândim cu siguranță la acele elemente de marketing clasice – produs, preț, locație, distribuție la care se mai pot adăuga și altele. De asemenea, se fac calcule financiare, analize SWOT.

Cred că toate acestea trebuie analizate însă în contextul social. Suntem poate obișnuiți să discutăm despre cultură în abordarea managementului de proiect respectiv implementarea unei afaceri doar la nivel internațional – atunci când se dorește abordarea unei alte comunități etnice.

Cele mai mari influențe sociale asupra unui proiect sunt cele care derivă din cultura locală. Toate societățile se confruntă cu aceleași probleme de principiu. În timp, orice societate sau comunitate umană își dezvoltă un ansamblu de răspunsuri la aceste chestiuni, care stau la baza „culturii” societății sau comunității.

Cultura poate fi considerată la nivel macro sau micro. Macro-cultura consta în acele stereotipii pe care le asociem cu diverse rase și naționalități. Micro-culturile sunt cele referitoare la o comunitate locală, o comunitate profesională sau un alt tip de grupare socială, cum ar fi o comunitate religioasă.

Putem analiza cultura comunităților afectate de un proiect și ne putem planifica managementul proiectului respectiv în așa fel încât să țină cont de cultura respectivă. In ceea ce ne privește, trebuie să ne ferim de convingerea că modul nostru de a proceda este cel mai bun, căutând să fim cât mai superiori și liberi de orice prejudecăți și atașamente locale, provinciale sau naționaliste.

Nu există cultură „bună” sau „rea”; există doar modul în care este văzută de o altă cultură.

Fiecare din domeniile următoare joacă un rol în succesul proiectului:

  • Înțelegerea costurilor și beneficiilor pentru o anumită comunitate, în condițiile în care costul, timpul și calitatea nu sunt suficiente ca unități de măsură ale succesului pentru comunitatea locală
  • Caracterul adecvat al proiectului pentru mediul natural din jurul său
  • Succesul „transferului de tehnologie”
  • Îndeplinirea dezideratelor comunității locale și ale culturii acesteia
  • Viabilitatea comercială a proiectului

Recent am participat la implementarea unui proiect „adus” într-o altă comunitate. Tipul proiectului ne-a dus în zone de discuții pe care probabil nu le-am fi găsit într-o altă comunitate. De aceea, consider că analiza implementării acestui proiect trebuia făcută înainte de orice în contextul social al comunității unde urma să fie implementat. Analiza contextului social ne ajută să știm cui ne adresăm, cum ne adresăm și cui să nu ne adresăm.

Pentru final, iată ce spune o femeie sfântă din tribul amerindian wintu despre albi: „Omului Alb nu i-a păsat niciodată de pământ, de cerbi, de urși… Noi nu tăiem copacii. Noi nu folosim decât lemnul uscat. Dar omul alb răscolește pământul cu plugurile, doboară copacii, omoară tot. Copacul spune: „Nu face asta. Mă doare. Nu mă lovi.”… Cum ar putea sufletul pământului să-l iubească pe Omul Alb? Peste tot pe unde l-a atins Omul Alb, îl doare.”

Marcel Niculas

Despre autor

Despre autor: Marcel lucreză la biroul ROMCOM din Oradea. Înainte de a se alătura echipei ROMCOM, Marcel a lucrat ca manager de calitate în cadrul unei companii de IT. Din 2006 până în 2016 a lucrat ca și consultant finanțări nerambursabile. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus