Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Criza – pericol și oportunitate (I)

By on 16 December 2010 in Training

În mod normal, şi cu precădere la noi la români, criza este asociată doar cu tot ce poate fi mai negativ, fiind cauza tuturor problemelor (fie ele economice sau nu) şi a incapacităţii de acţiune din ultima perioadă. Însă în gândirea asiatică, şi în special în cea chineză, simbolul utilizat pentru criză (problemă) schiţează idea de pericol, dar şi cea de oportunitate.

La prima vedere aceste noţiuni par contradictorii, dar dacă analizăm mai bine lucrurile idea de criză şi cea de oportunitate nu sunt chiar atât de diferite, căci o oportunitate irosită poate să ducă la o situaţie de criză în timp ce o situaţie de criză bine gestionată se poate transforma într-o oportunitate. Depinde de fiecare cum abordează situaţia: ca pe o criză, ori ca pe o oportunitate.

Cele mai multe firme din Romania consideră contextul actual ca fiind unul dezastruos (unele pe bună dreptate), majoritatea molipsindu-se de pesimismul generat de criză. Toţi vorbesc doar de problemele create de criză (lipsa de lichidităţi, de cerere, de resurse, etc.). Altfel spus, „nimic nu mai merge, nimic nu mai funcţionează”, deşi de multe ori parcă „avem noroc” că este criză, căci aşa putem „justifica” proasta gestionare a oportunităţilor din „vremurile bune”.

Panica este prima reacţie normală, dar apoi diferenţa se face în funcţie de modul în care ne poziționăm: rămânem în aceeaşi stare de panică şi apoi de amorţeală, de lamentare permanentă, fără să rezolvăm nimic, ci din contră… reacționăm, luăm atitudine şi să acţionăm constructiv.

Da, este simplu de spus şi greu de făcut! Şi totuşi, cum putem transforma criza într-o oportunitate? Ce putem face pe timp de criză?

1. În vremurile bune majoritatea firmelor erau pe „pilot automat”, mergeau de la sine la viteza maximă, chiar dacă poate nu mergeau în direcţia bună; oricum cine mai avea timp de pierdut pentru a analiza direcţia, strategia? Era cerere mare şi profituri pe măsură. Însă criza i-a făcut pe mulţi să se oprească din „goana nebună” în care erau angrenaţi. În loc să vedem doar jumătatea goală a paharului, de ce nu am privi şi oportunităţile oferite de acest moment de respiro? Acum avem timp să analizăm situaţia firmei, a pieţei, pur și simplu să ne întrebăm dacă lucrurile merg în direcţia dorită şi dacă această direcţie este cea bună. De multe ori, o astfel de analiză realistă poate să transforme criza prin care trece firma dumneavoastră într-o situaţie oportună. Poate cel mai bine ar fi să apelați la ajutorul unui consultant specialist care are expertiza și obiectivitatea necesare. Fiind criză aveți mari şanse să negociaţi un contract de consultanţă mult mai ieftin, decât ați fi făcut-o acum câţiva ani, iar sprijinul lui ar putea fi mai preţios acum.

2. Un aspect negativ al crizei este cel social, multe firme fiind nevoite să facă concedieri. Însă gândiţi-vă că sunt, sau urmează să fie în viitorul apropiat, oameni competenţi pe piaţa care caută un job, oameni care ar putea să redinamizeze şi să eficientizeze firma. Aceștia au nevoie doar de o nouă „scenă” pe care să se desfăşoare, deci fiţi suficient de inteligenţi să le oferiţi această libertate de care au nevoie și angajații – profitați că este criză.

În plus, acum este momentul oportun să investiţi în training-uri, sunt mai ieftine şi în plus aveţi timp pentru a vă pregăti angajaţii pentru perioada de relansare economică ce va urma la un moment dat. Cu alte cuvinte, investiţi (mai ales acum pe timp de criză) în cele mai importante resurse ale fiecărei companii, resursele umane, și faceţi tot posibilul să păstrați oamenii valoroşi în companie.

3. Multe firme se plâng de criză şi aşteaptă cu înmărmurire timpuri mai bune pentru a acţiona, căci „acum nu merge nimic şi este prea riscant”. Dacă majoritatea gândesc așa, de ce nu am vedea şi oportunitatea unei astfel de situaţii: concurenţa mică; de regulă cei care intră primii pe piaţă cu o nouă idee sunt şi cei care reuşesc (cu condiţia ca această idee să răspundă unei nevoi reale a clienţilor, chiar şi pe timp de criză).

Continuare aici.

ROMCOM

Despre autor

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus