Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Cum putem motiva angajații prin personalitatea lor?

By on 12 June 2012 in Consultanță

Într-o piață dinamică și concurență acerbă, companiile nu-și pot permite să lucreze cu angajați nemotivați.  Conducerea companiei are un rol esențial în motivarea angajaților, însă nu există o soluție general valabilă pentru toți angajații, ca o singură strategie de motivare să aducă aceleași rezultate extraordinare la fiecare. Salariul este important pentru angajați, însă nu poate menține motivația pe termen lung. În schimb factorii intrinseci, care provin din personalitatea umană, pot rezulta o motivație mai puternică și de durată mai lungă.

Fiecare persoană este diferită, unică și în consecință are nevoie să fie motivată print metode diferite, ținând cont de stilul comportamental și de personalitatea ei. Datorită acestor diferențe, ceea ce la un angajat conduce la performanțe ridicate, poate avea efect contrar la un alt angajat. De aceea este esențial ca managerii să cunoască angajații din acest punct de vedere și să adapteze metodele de motivare la cerințele situației și nevoile persoanei.

Un instrument de evaluare potrivit pentru acest scop este Modelul de Personalitate persolog, fiind validat științific și recunoscut la nivel mondial, aceasta oferă un ”limbaj” simplu pentru a descrie, a înțelege și a schimba comportamentul. Modelul se bazează pe două percepții care determină comportamentul uman: percepția mediului  și reacția la mediu. Același mediu poate fi perceput de cineva ca fiind stresant (ostil), iar de altcineva ca fiind nestresant (prietenos). Daca persoana se percepe pe sine ca fiind mai puternic decât mediul său, va avea o reacție asertivă, hotărâtă, iar dacă se percepe mai slab va avea o reacție neasertivă, reținută.

Combinația acestor factori rezultă cele patru stiluri comportamentale de bază – D, I, S și C:

  • Stilul Dominant – persoanele care își percep mediul ca fiind stresant și reacționează asertiv, ceea ce naște nevoia de a prelua controlul și de a obține rezultate, ele acceptă provocările și vrea să câștige.
  • Stilul Influent – persoanele care își percep mediul ca fiind nestresant și reacționează asertiv, ceea ce generează nevoia de a influența pe alții, de a se exprima și de a fi auzit.
  • Stilul Stabil – persoanele care își percep mediul ca fiind nestresant și reacționează neasertiv, ceea ce naște nevoia de stabilitate și armonie, dorința de a sprijini pe alții și de a dezvolta relații profunde.
  • Stilul Conștiincios – persoanele care își percep mediul ca fiind stresant și reacționează neasertiv, vor simți nevoia de a face totul corect și doresc să evite problemele prin precizie.

Un aspect important: nu există un stil comportamental ideal sau cel mai bun. Toate stilurile sunt unice și bune, însă în funcție de condiții și mediu, pot fi mai mult sau mai puțin eficiente. Așadar e util să identificăm stilul angajatului, dar ce facem mai departe? Urmează ”orchestrarea” comportamentului în funcție de situația actuală și cerințele postului. Ca răspuns la întrebarea din titlul articolului, iată câteva sfaturi practice pentru manageri:

Angajat ”Dominant

  • lasă-l să lucreze independent
  • oferă-i opţiuni pentru atingerea obiectivelor sale
  • oferă-i provocări şi prilejuri de a „învinge“
Angajat ”Influent

  • permite-i să se raporteze pozitiv şi entuziast la ceilalţi
  • îngăduie să fie văzut şi recunoscut
  • ajută-l să finalizeze şi detaliile unei sarcini
Angajat „Conștiincios

  • lasă-l să îşi prezinte abilităţile speciale
  • sprijină-l în străduinţa lui pentru performanţe înalte
  • acordă-i recunoaştere şi recompense pentru performanţele constante
Angajat „Stabil

  • lasă-l să colaboreze cu alţii pentru a obţine rezultate vizibile
  • răsplăteşte-l pentru răbdarea lui, pentru că este de încredere
  • arată-i cum îi ajută pe alţii eforturile lui

    Sursa: Cartea ABC-ul Personalității, Editura persolog, www.persolog.ro

Peter Kulcsar

Despre autor

Despre autor: Peter este managerul departamentului de training și trainer certificat Persolog din 2008, fiind responsabil pentru programele de dezvoltare profesională și personală oferite clienților noștri. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus