Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Cum să ai succes în afaceri

By on 25 January 2011 in Consultanță

Oare câte persoane nu şi-au scris articolele, cărţile sau şi-au realizat emisiunile TV sau seminariile de afaceri în jurul acestui subiect, pretinzând că ei au aflat secretul? În definitiv, dacă nu suntem în Forbes 500, trebuie să admitem că avem de învăţat şi astfel să fim deschişi pentru a citi articolele sau cărţile în cauză, cât şi a viziona emisiunile sau seminariile pe această temă. Nu spun că toate ne învaţă lucruri noi, dar cu siguranţă din fiecare putem învăţa, şi ceea ce contează este să rămânem nişte învăţăcei.

Îndată ce am pierdut spiritul de învăţăcel începem regresul. În special în afaceri, trebuie să fii gata să înveţi zilnic. Piaţa se schimbă uneori de la o zi la alta, şi dacă nu eşti gata să înveţi, să studiezi ce merge, cum merge etc. nu vei fi competitiv, iar mai devreme sau mai târziu afacerea va muri.

Trebuie să acceptăm faptul că există într-adevăr oameni de la care avem multe de învăţat, şi de cele mai multe ori aceştia nu sunt neapărat specialiştii, şcoliţii în domeniu, deşi şi de la aceştia avem de învăţat lucrurile de bază, fără de care nu putem face nimic, cât cei care au avut succes cu firmele pe care le-au condus sau cu firmele pentru care au asigurat consultanţă de afaceri.

Nu de mult citeam în ziarul Gândul despre un om de afaceri ieşean care a reuşit să-şi revină după 3 falimente şi încă reuşea să se gândească la a face afaceri… Demn de toată admiraţia mea, pentru psihicul, tăria şi spiritul său de luptător, nu pentru felul în care şi-a administrat afacerile, deşi există mult potenţial în domnul în cauză, dacă ţinem cont de veniturile generate.

Prezentul articol nu răspunde întrebării unde a greşit întreprinzătorul de mai sus, ci doar prezintă importanţa educaţiei în afaceri, precum şi dezvoltarea „instinctului” în afaceri. A şti momentul prielnic pentru a face orice. De altfel, afacerile au de-a face cu ceea ce mulţi numesc instinct, „şoapta divină”, atragerea forţelor de partea ta sau cum îl numeşte unul dintre cei mai citiţi scriitori ai generaţie noastre, Paulo Coelho, „Sufletul Lumii, care conspiră cu toate forţele Universului pentru realizarea Legendei tale personale.”. Deci au de-a face cu ceva care nu are legătură cu domeniul fizic, ci cu ceva dincolo de toate acestea. Trebuie să acceptăm ca există ceva dincolo de ceea ce putem noi face, pentru a avea o afacere de succes, deşi toate acestea nu scuză lipsa de cunoștințe în domeniul afacerilor, prostul management, cu alte cuvinte lipsa lecţiilor de bază.

Cu privire la lecţiile de bază am fost inspirat de un alt articol, de data aceasta în limba engleză, care prezenta totul sub forma a 4 paşi simpli, dar în acelaşi timp fundamentali, pentru a avea succes in afaceri.

Astfel:

PASUL 1 ar fi stăpânirea emoţiilor tale şi reuşirea trasării unor ţelurile precise. Cu alte cuvinte, de prea multe ori suntem hedonişti. Facem doar ceea ce ne place şi nu concepem a face altceva, indiferent dacă acest lucru este profitabil sau nu, dacă avem sau nu caracterul, capacitatea, cunoștințele sau resursele necesare. Vrem şi gata! Credem că e suficient! Iar de multe ori nici nu avem nişte ţeluri clare. Ce vrem de fapt să realizăm? Suntem aşa de sătui de întrebarea: „Unde te vezi peste un an, dar peste 5?”, încât uităm să ne întrebăm acest lucru. Trebuie să ştim ce înseamnă un plan de afaceri şi cum se face, în caz contrar, trebuie să investim în a învăţa acest lucru.

PASUL 2 ar fi stăpânirea unor cunoștințe minime cu privire la realizarea fluxului de numerar. Care vor fi veniturile tale? Cum vor fi acestea generate? Care-ţi vor fi cheltuielile? După ce răspunzi la aceste întrebări, atunci poţi şti dacă afacerea este viabilă. Atunci vei avea ţinte clare.

PASUL 3 ar fi conturarea mentalităţii tale de marketing. Cum vei vinde? Cum îţi vei atrage clientela? Studiază piaţa şi, mai ales, adaptează-te acesteia. Vorbeam cu mai mulţi cunoscuţi care conduc ONG-uri şi care se plângeau că nu mai funcționează metodele de atragere de sponsorizări, ca în trecut. Dar, atunci când i-am întrebat ce-au făcut pentru a schimba acest lucru, mi-au reproşat că nu înţeleg că nu mai are nimeni bani, şi de aceea sectorul activităţilor sociale este blocat.

Exact din acest motiv subliniez că este nevoie să studiezi piaţa, să studiezi cum să te promovezi. Bani sunt, doar că s-a schimbat felul în care îi poţi atrage. Orice firmă care face afaceri în România trebuie să plătească impozite… impozite din care acestea pot să-ţi finanţeze activităţile sociale, fără a suferi pierderi. Poate trebuie să fii mai transparent. Să ştii să devii partener cu sponsorul, nu doar, scuze expresia „un cerşetor”. Acesta este doar un exemplu.

PASUL 4 ar fi să înveţi să fii cu un pas înainte şi să recunoşti schimbările din afacerea ta. Exact cum spuneam mai devreme, adaptabilitatea este importantă. De altfel, exemplele sunt clare şi în această criză economică. Cei care au avut investiţii sau afaceri legate de pildă doar de sectoarele auto şi imobiliare au avut enorm de suferit. Dar cei care s-au reorientat din timp spre sectoare care nu au fost afectate atât de puternic de această criză, spre exemplu domeniul IT, al comunicaţiilor, retailului sau cel farmaceutic, au gestionat totul mult mai uşor.

Oricum, recomandarea mea este să investiţi în educaţie antreprenorială. Nu e prea mult un maxim 500 RON (cam atât e taxa de participare la un seminar de afaceri de calitate), ţinând cont de faptul că vrei ca afacerea ta să aibă un profit anual care să facă totul să merite. Cum altfel vei reuşi?! Simplul fapt că-ţi dai tot interesul, faci ore suplimentare, eşti harnic, de multe ori nu este suficient. Este nevoie şi de cunoștințe de bază în domeniul antreprenorialului şi să nu uităm de acel factor, hai să-l numim „metafizic”, de acea şoaptă divină.

Haideţi să învăţăm! Atât lucrurile de bază de la specialiştii în domeniu, dar şi să ascultăm şoapta divină!

Cristian Miculiț

Despre autor

Despre autor: Cristi este consultant credite ROMCOM în Arad și în același timp consultant fonduri europene. Are o experiență de 8 ani în domeniul imobiliar, fiind manager de proiect al mai multor proiecte de succes în Arad. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus