Soluții de dezvoltare pentru afaceri

De ce îți solicităm un plan de afaceri când ai nevoie de un împrumut de la ROMCOM?

By on 16 February 2011 in Credite IMM

Indiferent că ai o idee de afacere și vrei să o transformi într-un start-up, sau că ai o firmă cu un istoric în spate, atunci când aplici pentru un împrumut de la ROMCOM (şi de la alţi finanţatori în general, fie ei bănci sau IFN-uri) trebuie să completezi o cerere de finanţare care acoperă aproape toate aspectele unui plan de afaceri.

De ce avem nevoie de un plan de afaceri ca să îți finanțăm afacerea?

În primul rând vrem să fim convinși că ai luat în considerare toate detaliile legate de afacere sau implementarea proiectului propus, şi că ai imagine de ansamblu asupra mecanismului de funcţionare şi a fluxurilor de numerar.

Dincolo de acest aspect, orice plan de afaceri are cel puţin următoarele roluri:

1. Să spună o poveste interesantă. Se spune că „mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește nimic”. Sunt mulți oameni care au idei de afaceri interesante, dar nu au curaj sau nu știu cum să le împărtășească potențialilor finanțatori sau investitori. Întocmirea unui plan de afaceri te poate ajuta să îți organizezi ideile intr-un mod creativ și atrăgător. De multe ori o idee, atât timp cât rămâne doar în minte, e neclară, neșlefuită, ne-atractivă pentru alții. Dar când ideea trece din minte „prin mână” pe hârtie, lucrurile încep să prindă contur și să devină interesante.

2. Să ofere o imagine de ansamblu asupra afacerii pentru oricine citește planul de afaceri. Ideea care o ai, sau afacerea care o conduci trebuie să fie „fotografiată” în cuvinte și cifre, ca să fie înțeleasă de cei cărora te adresezi pentru finanțare. Se întâmplă adesea ca finanțatorul să nu aibă timp foarte mult la dispoziție ca să îți asculte toate păsurile și visele, astfel un plan de afaceri poate fi o privire de ansamblu excelentă a afacerii tale, dacă vei reuși să fi concis, concret și să oferi informațiile necesare într-o formă ușor de parcurs în câteva minute. Astfel, oricine îți citește planul de afaceri în 10-15 minute să nu fie mai confuz decât înainte de parcurgerea lui.

3. Să demonstreze competență și încredere în abilitățile întreprinzătorului. Ca cineva să îți dea banii de care ai nevoie să „pui pe roate” afacerea la care visezi, nu e suficient să spui o poveste interesantă și să prezinți o fotografie frumoasă, ci mai trebuie să dovedești competență și încredere în abilitățile tale antreprenoriale. Chiar dacă se percep anumite garanții materiale în schimbul investiției în afacerea ta, nici un finanțator nu face investiții în IMM-uri de dragul speculei imobiliare. Fiecare urmărește un beneficiu din ideea care o vinzi spre finanțare. Prin planul de afaceri ai posibilitatea să convingi că ești persoana potrivită pentru implementarea ideii tale, că ai competențele sau experiența necesară, că știi ce presupune o afacere și că ești pregătit pentru a face față tuturor provocărilor unei economii de piață.

4. Să convingă că se pot atinge rezultatele propuse. Dincolo de competențe și abilități, prin intermediul planului de afaceri mai trebuie să dovedești că ai făcut o analiză riguroasă a pieței pe care vrei să îți dezvolți afacerea, că îți cunoști concurenții, știi care îți sunt obiectivele și strategiile care trebuie să le adopți pentru a-ți atinge obiectivele propuse, știi care îți sunt punctele tari, dar și punctele slabe, știi să anticipezi posibilele amenințări din mediul extern și ai pregătit un management al riscului, dar ești pregătit și pentru oportunitățile care se pot ivi și știi cum să le abordezi.

5. Să solicite ceva. În final, după ce ai croșetat tot planul, cu obiective, strategii, analize și toate celelalte descrise până aici, trebuie să îți faci niște calcule ca să spui finanțatorului exact de ce sumă ai nevoie și când ai nevoie. Instrumentul cel mai util pentru astfel de analize financiare este cash-flow (fluxul de numerar). Ca să dovedești că partea financiară a unei activități antreprenoriale nu îți este o „limbă necunoscută”, ar fi indicat să vi cu un cash-flow pregătit la întâlnirea cu finanțatorul, dar în multe cazuri acesta se poate completa (sau reface) împreună cu finanțatorul în funcție și de indicațiile sau limitările acestuia.

În concluzie, nu îți cerem un plan de afaceri pentru ca dosarul de credit să aibă 5 cm grosime, sau doar ca să îți punem bețe în roatele afacerii tale, ci vrem să fim convinși că ideea sau afacerea ta este o afacere cu potențial de succes, că îți cunoști bine afacerea, că ești pregătit pentru riscurile care inevitabil se abat peste orice afacere, și că poți garanta rezultate benefice pentru ambele părți.

În lumina acestor explicații, planul de afaceri ar trebui privit ca un instrument ajutător pentru obținerea finanțării, nu un obstacol.

ROMCOM

Despre autor

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus