Soluții de dezvoltare pentru afaceri

De ce unele companii fac saltul și altele nu

By on 28 February 2011 in Training

Încă în România, se mai lucrează mult la acest capitol și mai sunt foarte multe aspecte de clarificat astfel încât fiecare element (IMM-uri și întreprinderi mari) dintr-o economie solidă să înțeleagă, de la cel mai mic întreprinzător până la managerul de companie mare și foarte mare, că „bine” este inamicul lui „grandios, măreț”.

Care sunt ingredientele pe care unele companii le folosesc ca să facă saltul de la „bine “ la „grandios”?

Marea majoritate a companiilor care au realizat acest salt s-au concentrat în mare parte pe ceea ce să nu mai facă.

Să nu mai fabrice unele produse care nu aveau o valoare adăugată mare, să nu mai presteze servicii care nu aveau cerere pe piață și să nu mai angajeze personal care nu era convins că era potrivit pentru postul pentru care aplică.

Însă în primul rând pentru a realiza saltul de la o companie „bună” spre una „grandioasă” ai nevoie de oameni potriviți care să poată realiza acest lucru.

În fruntea fiecărei organizații care a făcut acest salt a existat un lider extraordinar ce avea o parte din următoarele caracteristici: liniștit, rezervat, chiar timid, acești lideri sunt o mixtiune paradoxală de umilință personală și voință profesională.

Primul lucru pe care l-au realizat acești lideri în momentul în care au început să pornească pe drumul dinspre „bine” spre „grandios” a fost să scape de oamenii nepotriviți din companie și să angajeze persoane potrivite pentru acele locuri. Cel mai prețios capital al unei companii sunt oamenii potriviți pentru fiecare post.

Pentru a reuși pe drumul pe care ai pornit trebuie să-ți menții o credință neșovăielnică că vei reuși în cele din urmă în ciuda tuturor dificultăților, și în același timp să ai disciplina să confrunți cele mai brutale aspecte curente ale realității, oricare ar fi ele.

Un alt aspect esențial este conceptul de „arici”, extras din eseul scris de Isaiah Berlin care a împărțit lumea în arici și vulpi, bazat pe o veche parabolă grecească.

Vulpea știe multe lucruri, iar ariciul știe un singur lucru, dar îl știe foarte bine. Vulpile urmăresc multe scopuri în același timp și văd lumea în toată complexitatea ei. Aceste persoane sunt difuze, mișcându-se pe mai multe niveluri, neintegrând niciodată gândirea lor într-un concept general sau o viziune unificatoare.

Pe de altă parte aricii, simplifică lumea complexă într-o singură idee, un principiu de bază sau un concept care unifică și ghidează tot.

Conceptul de „arici” este un concept simplu care provine de la intersecția a trei cercuri:

  • La ce poți fi cel mai bun în această lume
  • De ce activități ești cel mai pasionat să faci
  • Ce anume susține motorul tău economic

Unul din ultimele elemente esențiale pentru a putea face saltul de la „bine” spre „grandios” este disciplina. Va trebui să creezi o adevărată cultură a disciplinei, pentru ca fiecare acțiune pe care o întreprinzi în compania ta, chiar dacă unele sunt minore, pe termen lung pot avea un impact foarte mare.

Atât tu ca și lider trebuie să fi foarte disciplinat în gânduri și acțiuni cât și oamenii pe care îi conduci. Iar ca ei să fie disciplinați, tu trebuie să fi în primul rând disciplinat iar angajații tăi nu au voie să observe niciodată o discrepanță între ceea ce gândești și zici, și ceea ce faci.

Ca să fi „grandios, măreț” nu trebuie neapărat să fi mare ca și companie, poți să fi o microîntreprindere sau o întreprindere mică, dar să integrezi conceptul de arici în afacerea ta și bineînțeles cele trei cercuri.

Dacă poți să fi bun, de ce să nu fi cel mai bun?

Marius Parjea

Despre autor

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus