Soluții de dezvoltare pentru afaceri

De la bun la excelent

By on 19 October 2010 in Training

Am găsit în urmă cu câţiva ani un instrument excelent în cartea GOOD TO GREAT scrisă de de Jim Collins. În esenţă, cartea urmăreşte să răspundă la următoarea întrebare: poate o companie bună (medie) să devină o companie excelentă, şi dacă da, cum?

Potrivit lui Collins, excelenţa nu este un rezultat al circumstanţelor, ci depinde în cea mai mare măsură de alegerile conştiente pe care le facem şi disciplina în implementare. Mai mult, pentru ca o companie să devină excelentă, nu este suficient să îşi propună acest lucru, ci şi să înţeleagă foarte bine în ce domeniu poate deveni excelentă. Mai multe informaţii despre rezultatele cercetărilor lui Jim Collins şi instrumente practice de lucru oferite de acesta găseşti aici.

Autorul poziţionează companiile excelente la intersecţia a trei cercuri, care răspund la următoarele întrebări:

  • Care este domeniul unde poţi fi cel mai bun? Care este domeniul de activitate în care poţi fi cel mai bun (din oraş, din ţară, poate chiar din lume)? Nu trebuie să fii cel mai bun în acel domeniul astăzi, însă trebuie să fie un domeniu în care să poţi deveni cel mai bun pe baza abilităţilor existente combinate cu muncă, efort, determinare şi dezvoltare continuă.
  • Ce este viabil din punct de vedere economic? Poate că produsul sau serviciul pe care l-ai oferit până acum a fost unul foarte bun, dar observi că cererea scade, sau produsul este înlocuit de substitute (vezi exemplul casete vs DVD-uri vs online). Ce cumpără clienţii tăi? Care sunt trendurile pieţei?
  • Ce te pasionează profund? Probabil acesta este cel mai important cerc. Poate că ai toate premisele de a deveni cel mai bun în furnizarea unui produs sau serviciu pentru care piaţa este gata să îţi plăteaască o căruţă de bani, dacă îţi lipseşte pasiunea, va fi foarte greu – chiar imposibil – să pui deoparte timpul şi efortul necesar de a deveni cel mai bun.

În urmă cu 5 ani ne-am propus să devenim cei mai buni în furnizarea de servicii de consultanţă pentru afaceri mici şi mijlocii din Regiunea de Nord-Vest care vor să atragă fonduri nerambursabile. Aveam premisele de a deveni cei mai buni, era un serviciu viabil din punct de vedere economic şi se integra foarte bine cu pasiunea ROMCOM de a oferi servicii care să contribuie la dezvoltarea afacerilor mici şi mijlocii din România.

De câteva luni, cercul viabilităţii economice a început să se mişte, pentru că multe linii de finanţare s-au închis, şi oportunităţile de finanţare nerambursabilă – în special în mediul urban – se îngustează.

Poate ROMCOM în acest context să rămână o companie excelentă? Dacă Collins are dreptate, şi excelenţa nu este un rezultat al circumstanţelor, e timpul să facem din nou o analiză a situaţiei existente, să facem nişte alegeri conştiente pentru a repoziţiona cele trei cercuri şi apoi să dăm dovadă de disciplină în implementare.

Cum poate afacerea ta să devină o afacere excelentă?

Vlad Mihuț

Despre autor

Despre autor: Vlad este directorul general al ROMCOM, şi este responsabil pentru implementarea strategiei ROMCOM şi relaţia cu partenerii de afaceri şi instituţiile de reglementare. Vlad s-a alăturat echipei ROMCOM în 2003. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus