Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Importanța strategiei

By on 12 November 2010 in Training

Am întâlnit mulţi întreprinzători care au viziuni măreţe, ştiu foarte bine unde vor să ajungă (şi asta-i face să pară foarte siguri pe ei), ba chiar pun şi mâna pe plug, azi nu mâine. La prima vedere am zice că avem în discuţie oameni de afaceri eficienţi, care activează pe bază de obiective, viziune clară a afacerii – grozav.

Însă apropiindu-mă mai mult de aceste afaceri, am observat că acolo, în interiorul organizaţiei mai era ceva: lipsa noţiunii de “strategie” sau mai simplu zis: acel CUM? întrebare absolut necesară atunci când avem răspunsul la UNDE? (viziunea, obiectivele afacerii). Ce se întâmplă practic? Antreprenorul nostru e plin de idei, îşi stabileşte câteva obiective măreţe dar omite un lucru esenţial: CUM (strategia) va atinge obiectivele care vor crea premisele îndeplinirii viziunii. De fapt uitându-mă mai atent am observat că există un răspuns la întrebarea CUM? şi răspunsul cel mai adesea întâlnit este: “vedem noi/pe parcurs rezolvăm/trebuie să meargă/vom reuşi cumva”. Până la urmă dacă ideea e bună şi e potenţial, asta înseamnă automat că şi calea într-acolo e asigurată. Oare?

În cele mai multe cazuri din zilele noastre, eşecul în afacere a survenit (în ciuda existenţei obiectivelor, viziunii) datorită lipsei unei strategii de acţiune. Nu e de-ajuns să ştim unde vrem să ajungem, respectiv să avem în vizor câteva obiective. Trebuie să identificăm şi calea într-acolo, tacticile potrivite. Aşadar, de ce este importantă strategia?

  • Strategia defineşte poziţionarea organizaţiei pe piaţă;
  • Strategia e cea care mişcă roata zilnic – măcar puţin;
  • Strategia influenţează activităţile zilnice;
  • Strategia asigură evaluarea periodică a diverselor etape;
  • Strategia e focalizată pe client;
  • Strategia urmăreşte atingerea obiectivelor;
  • Strategia împarte rolurile în echipă;

Şi lista ar putea continua.

Ideea nu e să realizezi o strategie perfectă – viata şi circumstanţele se schimbă mult prea mult şi des pentru a putea face o strategie perfectă. Ceea ce trebuie sa faci totuşi este sa îţi marchezi un traseu, sa îţi stabileşti filozofia de lucru care trebuie sa îţi marcheze traseul şi să fixezi jaloane care să asigure că fiecare pas e făcut în direcţia corectă.

Important: toate aceste se realizează înainte de a începe „escaladarea” propriu-zisă.

De ce toată această muncă de gândire şi planificare? Pentru că e păcat să epuizezi resurse căutând calea, ajustând, încercând metode şi tactici, toate pe (de cele mai multe ori) tardivul „pe parcurs”. Desigur, că până la urmă nu strategia în sine ci implementarea strategiei e decisivă pentru succes.

Dacă ai stabilit UNDE? (viziunea, obiectivele) nu uita să proiectezi CUM? (strategia, tactica).

Stefan Pastia

Despre autor

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus