Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Luăm, să fie…?

By on 17 March 2011 in Credite IMM

De câte ori nu ne-am aflat în situaţia de a achiziţiona anumite produse şi de a simţi în acel moment impulsul de a cumpăra mai mult decât avem nevoie, fie că ne referim la cantitate sau la calitate? Motivele, desigur, pot fi diverse: obţinerea unor reduceri, comoditatea, snobismul sau, de ce nu, teama cu privire la viitor (pentru un caz extrem, este suficient să privim la Japonia, unde oamenii golesc acum magazinele pentru a se asigura că vor avea ce mânca în cazul unei catastrofe). Am văzut mulţi oameni gândind (sau reacţionând) în felul acesta şi mărturisesc că uneori am cedat şi eu ispitei, chiar dacă nu în mod justificat.

Deşi principiul rămâne acelaşi, s-ar cere să facem, totuşi, o distincţie între cumpărarea unui săpun cu aromă de scorţişoară în locul unuia simplu care costă jumătate din preţul primului şi, spre exemplu, decizia de a achiziţiona o locuinţă mai mare decât ar fi necesar, chiar cu riscul asumării unor datorii care vor fi greu de plătit ulterior. Distincţia, cum spuneam, nu se bazează pe principiu, ci pe efecte. Dacă într-un caz rezultatul negativ este neînsemnat şi uşor de atenuat, în deciziile majore efectele pot fi catastrofale.

Probabil toţi avem în jurul nostru sau cel puţin am întâlnit în viaţă persoane care judecă lucrurile în felul acesta. Dacă tot faci o investiţie, fă-o la un nivel mai mare şi gândeşte-te apoi cum te vei descurca să o susţii. Nu contează că acum nu sunt toate lucrurile clare, că nu cunoşti toate variabilele sau că unele riscuri sunt aparent prea mari. După ce sari în apă, ca să spunem aşa, vei şti să dai din mâini şi din picioare ca să te menţii la suprafaţă.

Sunt conştient că există cazuri şi persoane care pot contrazice mesajul pe care vreau să-l transmit aici. Sunt oameni, şi nu puţini, care au obţinut succese importante tocmai prin luarea unor asemenea decizii aparent iraţionale. Până la urmă, ţine de apetitul fiecăruia pentru risc şi de împăcarea cu gândul că ar putea pierde. Am văzut însă prea multe cazuri în care oamenii s-au întins mai mult decât îi ţinea plapuma şi vântul crizei i-a suflat până la urmă cu pat cu tot.

Când vine vorba de credite, nu puţini solicită sume mai mari decât necesarul real de finanţare. Unii o fac cu scopul de a-şi crea o rezervă pentru cheltuieli neprevăzute. Alţii susţin că vor să aibă la dispoziţie un fond din care să-şi achite primele rate din contractul de împrumut, până când afacerea se va pune pe picioare sau noua investiţie va începe să producă. Şi toţi jură că se vor atinge de bani doar dacă va fi neapărat nevoie. Obiecţia (şi predicţia) mea este următoarea: aceştia sunt banii de care se vor atinge prima dată, pentru că îi vor avea la îndemână şi vor considera că oricum plătesc dobândă pentru ei.

În alte cazuri, banii sunt folosiţi pentru investiţii al căror nivel nu se justifică prin prisma faptului că nu vor putea fi susţinute de activitatea pe care o generează. Unii solicitanţi aleg chiar să investească bani în active neproductive, în scopul de a le revinde ulterior… Probabil criza prin care trecem nu a fost o lecţie suficient de aspră pentru toţi. În fine, aş mai putea identifica acele situaţii în care întreprinzătorii sunt şi proprietarii garanţiilor şi spun în felul următor: „Dacă tot punem casa garanţie, să luăm o sumă mai mare…”, parcă neînţelegând că în caz de forţă majoră, o sumă mică este mai uşor de rambursat pentru a nu pierde garanţia.

Recomandările mele pentru cei aflaţi în căutarea unei finanţări este să-şi facă toate calculele de mai multe ori înainte să avanseze o sumă şi să fie sinceri cu ei înşişi şi cu finanţatorii în prezentarea necesarului de finanţare. Până la urmă îşi vor face singuri un bine dacă vor împrumuta doar acei bani pe care îi vor folosi în mod productiv şi care vor genera venituri suficiente pentru a acoperi ratele de rambursat.

Dorin Pantea

Despre autor

Despre autor: Dorin este consultant credite şi responsabil pentru promovarea creditelor ROMCOM prin intermediul birourilor ROMCOM din ţară. S-a alăturat echipei ROMCOM în 2007. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus