Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Managementul schimbării – câteva observații

By on 21 February 2012 in Finanțări nerambursabile

Managementul schimbării este un domeniu foarte vast și nu am pretenția să îl abordez didactic și nici să dau răspunsuri complete. S-a mai discutat despre schimbare și despre managementul schimbării pe site-ul nostru, cel puțin aici despre anticiparea unei schimbări impuse de mediul exterior întreprinderii și aici despre oamenii implicați în procesul de schimbare și nevoia de comunicare în cadrul acestui proces, însă în continuare aș vrea să prezint câteva concluzii la care am ajuns în urma unor ani de experiență și a unor experiențe interesante cu privire la managementul schimbării.

Schimbarea poate să intervină din mediul exterior care pune anumite presiuni pe managementul unei întreprinderi, dar aceasta poate să vină și din interior, din dorința de a face lucrurile mai bine, mai organizat și mai eficient.

Intențiile bune ale unei schimbări nu garantează succesul implementării ei, nici măcar acceptarea ei de către toți subiecții implicați. Oricâtă comunicare ai încerca să dezvolți la nivel de organizație pe toate palierele și în toate direcțiile, dacă „elementul viu” – angajații nu simt necesitatea schimbării în cel mai bun caz schimbarea va fi de suprafață, pe un termen scurt (cât monitorizarea va fi mai strictă) dar pe când vei considera că lucrurile au intrat în rutină, vechile cutume vor ieși la iveală.

Cea mai bună metodă pentru acceptarea schimbării mi s-a părut aceea de a convinge angajații că ideea schimbării sau necesitatea ei a venit din partea lor. Dacă îi faci pe oameni „co-proprietari” ai ideii tale, vei fi uimit de zelul și voința de a implementa ideea respectivă. Când oferi omului o soluție, el crede că are alta mai bună sau că cea prezentă e perfectă. Dar dacă faci cu el o analiză cât mai obiectivă a situației și îi ceri lui să tragă concluziile și să propună o soluție, sunt șanse foarte mari să propună el schimbarea care o dorești.

Ca și români suntem tributari trecutului nostru ca națiune și acesta și-a pus amprente adânci în firea noastră și în atitudinea noastră chiar și față de schimbare. În general în istoria noastră acei domnitori sau conducători au fost apreciați, pe vremea cărora a fost pace și liniște. Orice conducător care a vrut să facă reforme radicale a fost considerat un conducător rău. Eventual a fost apreciat post-mortem pentru rezultatele care s-au văzut mult mai târziu. Nu vreau să intru în detalii pe acest subiect căci sunt cărți publicate de specialiști în acest domeniu.

Dar cum în întreprinderi nu prea se ridică statui pentru eroi, cred că motivarea și aprecierea celor implicați în bătălia schimbării trebuie să își aibă locul lor. Dar pentru a deveni erou trebuie să fi învingător și pentru a fi învingător trebuie să îți cunoști bine dușmanii: puterea obișnuinței și firea omului (chiar a românului în particular).

Cristi Jugariu

Despre autor

Despre autor: Economist de formare, absolvent al Facultăţii de Management de la Universitatea Emanuel din Oradea, după o experiență de 8 ani în managementul producției în industria alimentară Cristi s-a alăturat echipei ROMCOM în anul 2010. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus