Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Personalitatea – factor determinant în dezvoltare

By on 13 January 2011 in Consultanță

Fiecare dintre noi este unic și tot ceea ce facem poartă o amprentă unică indiferent de mediul în care trăim. Trăim într-o țară a cărei locuitori sunt considerați deficitari la capitolul mentalitate. Ca popor ne reprezintă foarte bine balada “Miorița”.

Dacă avem ce avem și realizăm cea ce se vede este pentru că suntem ceea ce suntem. Nu suntem mai săraci pentru că nu avem, ci pentru că nu suntem. Încercăm mereu să schimbăm situația în ceea ce avem și nu mai degrabă în ceea ce suntem. Personalitatea mea spune totul despre mine. Personalitatea fiind un factor dinamic și activ, este în continuă dezvoltare. Companiile pe care le avem sau din care facem parte, au personalitate pentru că cei care le compun sunt fiecare în parte o personalitate. Personalitatea noastră determină și personalitatea companiilor pe care le conducem sau pe care le formăm.

Pentru că personalitatea se poate dezvolta controlat și direcționat există profilele de personalitate. Unul dintre cele mai bune este Profilul de personalitate persolog®. Îl consider unul dintre cele mai bune, pentru că este cel mai utilizat într-una din cele mai apreciate și de succes societăți, cea germană. Mereu am invidiat poporul german pentru realizările sale, și am recunoscut mai voalat că au o altă mentalitate decât noi. De la ei avem exemplul de punctualitate, exemplul de respectare a cuvântului dat sau exemplul de calitate. Totul pornește de la personalitate, felul de a fi, de a gândi. Însă ei au înțeles mai devreme decât noi că aceste lucruri nu se moștenesc, ci se învață. Pentru aceasta au învățat și continuă să o facă. Învață nu doar cei mici, ci mai ales cei mari și puternici.

Profilul de personalitate persolog a fost aplicat cu succes în Germania și multe companii de renume îl folosesc pentru dezvoltarea propriilor angajați și în definitiv a propriilor companii. Amintim aici câțiva coloși în domeniul lor: Auto – Audi Akademie Gmbh, Daimler-Benz AG; Consultanță – Price Waterhouse Coopers AG, The Boston Consulting Group; Comunicații – Vodafone D2 GmbH; Industrie – Siemens AG; IT – Microsoft Deutschland Gmbh. Toți sunt adevărați “guru” în domeniu. Ei au înțeles că personalul lor, și implicit compania lor trebuie să se dezvolte la nivelul personalității lor, iar pentru aceasta au ales să folosească instrumentele persolog. În România avem încă mentalitatea că investiția în personal este o pierdere și pentru cele mai multe companii nici nu există un buget prevăzut pentru dezvoltarea personală a angajaților, sau dacă totuși există, nicidecum nu este pe lista de priorități. Angajații merg la cursuri și formări doar dacă compania are un an excelent. În România nu există o cultură orientată pe dezvoltarea personală. Firmele nu își formează angajați de succes, doar îi “cumpără” gata formați sau și mai rău se mulțumesc cu ce au.

Personal am avut două experiențe foarte plăcute vis-à-vis de aplicarea instrumentelor persolog®. Una a fost în cadrul echipei pe care o conduc si alta în grupul meu de prieteni. Fiecare aveam impresia că ne cunoaștem destul de bine. Însă în momentul când am aplicat niște teste de personalitate (destul de generale în situația noastră) și apoi am discutat în grup rezultatele lor, efectul a fost fantastic. Iată câteva dintre efectele obținute:

  • O mai bună cunoaștere de sine – O mai bună cunoaștere a colegilor/prietenilor
  • Creșterea nivelului de acceptare în cadrul echipei/cercului de prieteni
  • Delegarea corectă a responsabilităților în funcție de personalitate (în mediul de lucru)
  • Creșterea nivelului de apreciere între membrii echipei/grupul de prieteni
  • Sudarea relațiilor de muncă/prietenie
  • Creșterea performanțelor în cadrul echipei (mediul de lucru)

Profilul de personalitate aplicat are la bază 4 trăsături de bază: dominant, influent, stabil și conștiincios. Pentru explicații am folosit cartea ABC-ul Personalității, scrisă de Prof. Dr. Lothar J. Seiwert. Abordarea profilului este facilitată de simbolistică și grafică. Umorul este din abundență și totodată ajută la abordarea impersonală și fără atac la persoană pentru nici unul dintre tipurile de personalitate. Nici un stil comportamental nu este rău în sine. Cel mult poate fi nepotrivit pentru o situație dată, pentru un anumit loc de muncă, pentru un caz particular. Dar cu siguranță toate stilurile comportamentale pot fi îmbunătățite și asigură dezvoltarea personalității în ansamblu.

Cartea prezintă modelul comportamental cu descrierea celor patru stiluri. Și de asemenea are o aplicare pe câteva domenii de maximă importanță pentru fiecare dintre noi: managementul timpului; conducerea angajaților; munca în echipă; vânzări: comunicarea cu clienții; relația de cuplu; și creșterea copiilor.

În concluzie am constatat că eu însumi și colegii/prietenii mei suntem cel mai fantastic domeniu de explorare și totodată cea mai prețioasă resursă în cadrul companiei/vieții sociale. De aceea investiția în cunoașterea personală este răsplătită din plin, iar companiile care își încurajează și ajută angajații să își dezvolte personalitatea sunt companii care se impun în domeniilor lor.

Investiți în oameni!

Peter Kulcsar

Despre autor

Despre autor: Peter este managerul departamentului de training și trainer certificat Persolog din 2008, fiind responsabil pentru programele de dezvoltare profesională și personală oferite clienților noștri. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus