Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Reeşalonarea datoriilor – soluţie viabilă sau amânarea inevitabilului?

By on 25 March 2011 in Credite IMM

Citesc şi aud tot mai mult în presă despre faptul că băncile vin în întâmpinarea nevoilor clienţilor lor prin reeşalonarea datoriilor, acolo unde situaţia o cere. Unul dintre articole chiar remarca faptul că una dintre bănci a avut iniţiativa lăudabilă de a propune ea însăşi această soluţie clienţilor săi cu probleme. Fără a pune sub semnul întrebării meritele celor care au iniţiat aceste măsuri, nu pot să nu mă întreb: în condiţiile în care piaţa imobiliară (şi nu numai) este cvasi-blocată, garanţiile slabe nu mai acoperă creditele contractate, iar garanţiile solide sunt prea scumpe ca să le cumpere cineva, oare această soluţie nu ar trebui să fie mai degrabă normalitatea decât excepţia? Nu este oare o soluţie câştigătoare pentru toate părţile dacă se evită executarea silită şi relaţia contractuală este dusă la bun sfârşit?

La prima vedere, răspunsul logic ar trebui să fie categoric DA. Apare însă o problemă: această stare de normalitate este atinsă prin concursul celor două părţi principale implicate – finanţatorii şi împrumutaţii – pentru care normalitatea nu este definită întotdeauna la fel.

Scopul meu aici nu este să discut dacă cei dintâi – finanţatorii – procedează cum trebuie sau nu. Mă opresc deocamdată asupra motivelor pentru care soluţiile de reeşalonare propuse de aceştia nu dau întotdeauna rezultatele aşteptate.

Pe de o parte, definirea normalităţii se face pe tărâmul practicii, al resurselor existente, al posibilităţilor materiale, organizaţionale, legislative etc. În perioada recentă, această definiţie s-a schimbat din cauze externe nouă (sau pe care nu le asociem în mod direct cu comportamentul nostru). Nu de puţine ori am auzit argumentul: „Nu eu am adus criza”… un argument viabil, dar pe care mulţi îl folosesc pentru a-şi justifica falimentul, deşi în realitate mulţi încearcă să-şi justifice, de fapt, lipsa de reacţie şi incapacitatea de a se adapta la noile condiţii de piaţă.

Perioada de criză în care încă ne aflăm (şi în care vom mai rămâne) a redefinit noţiunea de avere. Mulţi îşi puseseră încrederea în imobiliarele care nu-şi pierd valoarea (principiu valabil de obicei pe perioade mai lungi de timp) şi s-au trezit ca peste noapte cu averile făcute praf. Este adevărat că odată cu revigorarea economiei va avea loc, probabil, şi o creştere a valorilor proprietăţilor, însă cine poate spune când va avea loc aceasta şi câţi vor rezista până atunci… cu banii şi cu nervii?

Pe de altă parte, lupta pentru normalitate se dă pe tărâmul eticii, al principiilor, al filozofiei de viaţă… De fapt, îndrăznesc să afirm că de cele mai multe ori, elementul de etică face diferenţa între reuşită şi faliment. De fapt, am avut contact cu atâtea situaţii în care oamenii au refuzat să accepte soluţiile propuse spre binele lor încât sunt aproape convins că indiferent de aspectul material, orice problemă poate fi rezolvată atâta timp cât există o filozofie corectă şi voinţa de a găsi o soluţie.

Revin, aşadar, la ideea de la început: de ce nu este neapărat reeşalonarea datoriilor o soluţie? Surprinzător, pentru că tocmai cei care ar trebui să fie beneficiarii principali ai acestei măsuri refuză să o accepte. Motivele pot fi diverse, dar aproape invariabil ţin de etica indivizilor: unii speculează condiţiile pieţei şi preferă să fie executaţi ca să nu mai plătească, alţii îşi doresc să iasă la liman dar nu au încrederea că vor reuşi; unora le lipseşte consecvenţa, iar alţii îşi definesc total greşit priorităţile şi se trezesc la realitate prea târziu.

Romcom şi-a propus de la bun început să încurajeze iniţiativa antreprenorială şi să sprijine dezvoltarea afacerilor mici şi mijlocii din România, înţelegând că în spatele acestor afaceri se află oameni. De aceea, suntem deschişi la orice soluţii constructive pentru rezolvarea problemelor apărute, în limitele procedurilor aprobate. Experienţa arată că şansele cele mai mari de reuşită sunt în acele situaţii în care din partea clienţilor există disponibilitatea şi voinţa de a găsi soluţii pe termen lung şi de a le implementa cu seriozitate. În orice altă situaţie (cu excepţia, poate, a cazului în care clientul câştigă marele premiu la loto – dar nici atunci nu este sigur), reeşalonarea datoriei nu face altceva decât să amâne inevitabilul.

Dorin Pantea

Despre autor

Despre autor: Dorin este consultant credite şi responsabil pentru promovarea creditelor ROMCOM prin intermediul birourilor ROMCOM din ţară. S-a alăturat echipei ROMCOM în 2007. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus