Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Semnele de dinaintea furtunii pentru IMM-uri

By on 4 November 2010 in Training

În contextul crizei actuale, care pare să ia viteza şi anvergura unui tsunami, numeroase IMM-uri au fost şi sunt extrem de afectate. Multe au fost nevoite să-şi “închidă uşile” şi asta probabil pentru că managerii lor nu au ştiut să citească, nu în stele ci în semnele care indicau gravitatea situaţiei. Aşadar, pe scurt, care sunt indiciile de care ar trebui să ţină cont managerii pentru a lua măsurile necesare la timp şi astfel să evite dezastrul?

1. Un semnal de îngrijorare ar trebui să fie atunci când vânzările anuale nu cresc mai mult decât rata inflaţiei. De ce? Deoarece dacă vânzările nu depăşesc inflaţia atunci este un semn că întreprinderea stagnează sau chiar că înregistrează descreşteri şi deja ar trebui să fie luate acele măsuri de restructurare şi redinamizare imediată.

2. Un alt semnal de îngrijorare este atunci când “produsele vedetă” ale firmei pierd teren. De multe ori un IMM se diferenţează faţă de concurenţă pe baza unor produse specifice care atrag cea mai mare parte din clienţi, adică cele 20% din produse care generează 70% din vânzări. Aşadar, dacă proporţia comenzilor pentru un “produs vedetă” scade în raport cu ansamblul vânzărilor, acesta este un semnal de alarmă că respectivul produs pierde piaţa şi este absolut necesară o acţiune imediata în sensul stimulării vânzărilor pe respectivul produs, ori a identificării altor produse de nişă.

3. Un alt semnal de alarmă ar trebui să fie înregistrarea de extreme, adică “suişuri” prea înalte şi “ascuţite”, iar “coborâşuri” prea adânci. Analiza vânzărilor într-un grafic pe ultimii 3 ani poate oferi o perspectivă interesantă şi realistă asupra evoluţiei firmei. De regulă, deteriorarea situaţiei firmei are loc atunci când se înregistrează extreme, cu o perioada înaltă de “suiş” dar mult mai scurtă şi apoi implicit o perioadă profundă şi prelungită de “coborâş”. În acest caz, măsuri de corectare a extremelor trebuie luate (şi mă refer aici la prevenirea unei creşteri mai rapide decat poate “susţine” firma). Principiul “mai puţin, dar bun” îşi dovedeşte şi de această aplicabilitatea. Este de dorit o creştere a vânzărilor mai puţin spectaculoasă dar constantă şi bazată pe capacitaţiile reale ale firmei, căci astfel se pot evita căderile dureroase si uneori chiar fatale de la înălţimi mult mai mari decât poate să “suporte” firma.

4. Un alt semnal de alarmă este scăderea motivaţiei angajaţiilor precum şi “schimbul” frecvent de personal. Acestea indică probleme în sânul firmei şi chiar faptul că angajaţii nu mai au încredere în firma şi în valoriile ei. Şi dacă angajaţii nu mai cred în firmă atunci cum vă aşteptaţi să creadă clienţii?

5. De asemenea indicatorii financiari sunt un semnal de alarmă extrem de important. Este evident faptul că situaţia firmei se deteriorează atunci când, în comparaţie cu perioada anterioară ori cu media sectorului economic, indicatorii financiari ai firmei sunt în descreştere. Indicatorii financiari care trebuie urmăriţi cu precădere sunt lichiditatea globală (total active circulante / total datorii curente), raportul de solvabilitate (total capitaluri proprii / total pasiv), raportul de îndatorare (plăţi exigibile / total active), indicatorul de rotaţie a stocurilor (cifra de afaceri / stocuri).

Pentru a vedea dacă firma dumneavoastră are capacitatea de a trece furtuna ar trebui să faceţi o analiza realistă şi obiectivă privind: serviciile şi produsele oferite, structura organizaţiei, marketingul si producţia, precum şi resursele umane, informaţionale şi financiare. O astfel de analiză ar trebui să va ajute să găsiţi răspunsuri la întrebări precum: Care sunt punctele tari şi cele slabe ale firmei şi de ce? Care sunt aspectele care trebuie ameliorate (imediat)?

Vlad Mihuț

Despre autor

Despre autor: Vlad este directorul general al ROMCOM, şi este responsabil pentru implementarea strategiei ROMCOM şi relaţia cu partenerii de afaceri şi instituţiile de reglementare. Vlad s-a alăturat echipei ROMCOM în 2003. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus