Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Ne pregătim pentru STARTUP NATION 2018

Încă din luna februarie, au început să apară online tot mai multe informații legate de programul STARTUP NATION 2018. La finalul lunii martie s-a publicat și ghidul consultativ pentru anul 2018, astfel că, în prezent avem și informatii concrete despre ce ne aduce noul program.

La fel ca și anul trecut, obiectul Programului START-UP NATION îl constituie stimularea înfiintarii de noi întreprinderi mici şi mijlocii în mediul urban/ rural și creșterea potențialului de accesare a surselor de finanțare. În anul 2017 s-au semnat 8.444 acorduri de finantare, iar până la această dată, aproximativ 20% din beneficiari au finalizat procesul de achiziție și au depus documentele pentru plată/ rambursare. Un număr mare de acorduri de finanțare se vor semna și în anul 2018, aproximativ 10.000 de acorduri de finantare, cu o mică creștere fața de anul precedent.

Cu toate că este un număr foarte mare, trebuie să ținem cont de faptul că, în anul 2017 s-au depus 19.297 proiecte, din care sub 50% au semnat un acord de finanțare.

Beneficiari eligibili

Beneficiarii programului sunt firmele (SRL/ SRL-D) care au fost înființate după 30 ianuarie 2017, dețin capital privat și care își desfășoară activitatea pe teritoriul României. Ca o primă veste bună, în acest an vor fi eligibili și beneficiarii care au depus proiect în anul 2017, dar care nu au reușit să obțină finanțare nerambursabilă.

Alte mențiuni

  • Beneficiarii de tip PFA/II/IF nu sunt eligibili pentru finanțare.
  • Asociaţii sau acţionarii care deţin mai multe societăţi nu pot aplica în cadrul prezentului program decât cu o singură societate
  • Solicitarea finanțării se face pe un singur cod CAEN. Codul CAEN pe care se depune proiectul trebuie să fie autorizat.
  • Firma care solicită finanțare trebuie să fie înființată de către persoane fizice care nu au sau nu au avut calitatea de acționar sau asociat într-un alt IMM care desfășoară sau a desfășurat aceeași activitate autorizată pe care aplică în cadrul programului în anul anterior înscrierii sau în anul înscrierii până la deschiderea sesiunii de înscriere.
  • Nu este eligibilă finanțarea pentru achiziţionarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate agenţilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă în contul terţilor sau contra cost.

Cheltuieli eligibile

  • Echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru, inclusiv software-ul aferent, necesare desfășurării activităților pentru care s-a solicitat finanțare;
  • Aparate și instalații de măsura, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, etc.;
  • Autoutilitare din clasa N1, N2, N3 și autoturisme, cu exceptia vehiculelor de teren simbol G;
  • Echipamente IT tehnică de calcul (tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncţională, inclusiv sisteme portabile, licenţe necesare desfăşurării activităţii, sisteme audio-video,etc.);
  • Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale, instalații specifice în scopul obținerii unei economi de energie, de încalzire și climatizare;
  • Realizarea unui site pentru prezentare și promovare (în limita a 5.000 lei);
  • Achiziționarea de active necorporare referitoare la software, cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale pentru administrator (software în limita a 60.000 lei);
  • Salariile, utilitățile și cheltuielile aferente chiriilor pentru spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii şi comerţ (clădiri, hale de producţie, spaţii amenajate pentru activităţi de prestări servicii, producţie şi comerţ, inclusiv din elemente prefabricate). Spatiile pentru care se acorda chirie nu trebuie să aibă destinaţie locativă. Salariile se decontează la nivelul salariului mediu, inclusiv contribuțiile aferente angajatorului.
  • Consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului, dar nu mai mult de 8000 lei fără TVA;
  • Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal;

Finanțare nerambursabilă

Pragul de finanțare nerambursabilă este de maxim 100% din valoarea investiției, dar nu poate depăși suma de 200.000 de lei (aproximativ 44.000 de euro). Finantarea nerambursabila rămâne la fel ca în anul 2017.

Modul de înscriere si de evaluare a proiectelor

Proiectele se vor depune online, pe site-ul www.aippimm.ro după deschiderea sesiunii. Ne asteptăm ca sesiunea să se deschidă la începutul lunii iunie. Termenul pentru depunerea proiectelor va fi de 30 zile calendaristice.

Evaluarea proiectelor se va face electronic și punctajul proiectului se va calcula automat pe baza completării online a datelor proiectului, urmând ca proiectele să fie ulterior ordonate după punctaj. Grila de punctaj va rămâne după modelul celei din anul 2017. Conform experienței de anul trecut, au reușit să semenze acord de finantare doar beneficiarii care au obtinuținut un punctaj de peste 90 puncte. Anul acesta ne așteptăm la o concurență mai mare, deoarece programul devine tot mai cunoscut.

Cum poți începe?

Dacă dorești să depui un proiect pe acestă măsură, aici sunt cateva din etapele de urmat:

1. Identifică o idee de afaceri. Iti recomand sa gasesti un domeniu de activitate care te pasionează sau cel putin un domeniu pe care il cunosti. Mai jos este atașată și lista codurilor CAEN eligibile prin proiect. Pentru șanse mai mari, orientează-te pe domeniile de IT, producție sau pe cele din industria creativa, care au punctaj mare.

2. Definește-ți investiția. O etapă foarte importantă este să sții în ce constă investiția necesara pentru desfășurarea activității. Care sunt echipamentele si utilajele necesare activitatii? Vei avea nevoie de software, pagina web? Notează-le pe o foaie si contacteaza potențiali furnizori pentru a solicita cel putin o oferta de pret, pe care sa o folosesti apoi ca referinta pentru bugetul proiectului.
3. Informează-te cu privire la piața de desfacere. Este important să știi pe ce piata intri. Care sunt clienții, furnizorii si ce nevoi au acestia? Nu te ajută o finantare nerambrusabilă dacă apoi te asteaptă falimentul. Faptul că primești finantare nerambrusabilă de până în 200.000 lei nu îți garantează și succesul. Ai obligația să menții activitatea minim 3 ani de zile.

Daca ești interesat să aplici pe programul START-UP NATION 2018 și dacă ai parcurs pasii de mai sus, hai sa ne auzim. Ma poți suna la numărul de telefon 0753 595 474 sau să ne scrii la adresa corneliu.cadar@romcom.ro

Tags:

Corneliu Cadar

Despre autor

Despre autor: Corneliu s-a alăturat echipei ROMCOM din Oradea în iulie 2014. A absolvit Facultatea de Management de la Universitatea Emanuel din Oradea şi lucrează la departamentul de consultanţă – finanţări nerambursabile cu fonduri europene și fonduri de la bugetul de stat. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus