Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Umor, respect şi sârguinţă

By on 23 February 2010 in Training

În zilele noastre este la modă ca într-o companie conducerea să formuleze principii. Cele mai multe dintre acestea sunt foarte bine exprimate verbal şi tipărite cu litere de aur, însă, în viaţa de zi cu zi a acestor companii, ele sunt ca o adiere pe care abia o simţi. De curând am auzit un principiu extraordinar. Un antreprenor a spus: “Noi vrem să ne comportăm decent unii cu alţii”. Punct. Este un mesaj clar, simplu, inteligibil şi uşor de adaptat. Îmi place acest principiu. Fără sclipici, fără ornamente, fără complicaţii inutile. Însă această propoziţie scurtă obligă la fapte. Altfel, rămâne şi ea doar o vorbă goală.

Care sunt valorile pe care trebuie să le cuprindă un principiu călăuzitor viabil? În esenţă, ele sunt următoarele trei: umorul, respectul şi sârguinţa. În companiile în care se practică aceste valori este posibilă o comportare decentă. Însă nu e simplu.

Umorul este o cale. Umorul face trecerea de la preocuparea pentru propria imagine, o preocupare adeseori lipsită de orice glorie, la liniştea interioară a omului liber. Umorul eliberează de constrângeri şi creează mulţumire. Nu mai este important ce cred alţii despre mine, pentru că nu trebuie să demonstrez nimănui nimic. Sunt acceptat aşa cum sunt, pot râde de mine însumi şi pot crede fără să văd.

Respectul este cheia relaţiilor. De prea multe ori, relaţiile se destramă. Oameni prea grăbiţi dau din coate şi se calcă unii pe alţii în picioare. Nu mai este speranţă. Nimeni nu mai depune efortul să înţeleagă motivaţiile şi interesele părţii opuse. Acesta este un lucru negativ, lipsit de dragoste şi inutil. Când oamenii se respectă cu adevărat unii pe alţii, există întotdeauna speranţă. Aceasta este temelia relaţiilor trainice, solide.

Sârguinţa protejează împotriva aroganţei. Superficialitatea şi jumătăţile de măsură sunt periculoase. Este comod să consideri normal un efort mai slab. Această atitudine duce la plafonare. La rândul ei, plafonarea duce la mândrie şi la supraestimarea propriilor abilităţi. Mult mai preţioasă este dorinţa nestăpânită de a explora şi a înţelege lucruri noi, imboldul de a progresa în permanenţă. Este de asemenea remarcabilă daruirea pentru clienţi, furnizori, angajaţi, prieteni şi chiar duşmani. Doar aşa cei din jur te vor considera o persoană generoasă, de o înaltă ţinută morală.

Aşadar, umorul, respectul şi sârguinţa formează o temelie puternică pentru orice companie. Principiul “Noi vrem să ne comportăm decent unii cu alţii” cuprinde toate aceste trei valori.

Stefan Pastia

Despre autor

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus