Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Despre afaceri cu prieteni sau prietenii sunt dușmanii cu care am încheiat un armistițiu

În cadrul relațiilor de afaceri prietenii joacă de multe ori un rol important. Adesea când suntem în impas apelăm la prieteni sau cunoștințe pentru a găsi o cale de ieșire din situația respectivă. Apelăm la prieteni pentru finanțări pe termen scurt, sau când avem nevoie de anumite produse sau servicii esențiale pentru afacerea noastră. Apelăm la ei deoarece sunt predispuși să ne servească cu prioritate, să ne facă reduceri substanțiale și de multe ori se implică sentimental mai mult decât un partener oarecare în rezolvarea anumitor chestiuni.

Însă orice ajutor sau favoare care o primești creează expectative în mintea celui care ți le face, astfel că mai devreme sau mai târziu, el se așteaptă să îi întorci ajutorul sau favoarea. S-ar putea să ai nevoie de anumite servicii și pentru că ai pretenții mai mari decât ceea ce îți pot oferi prietenii, să alegi alt furnizor cu care nu ai o relație specială. Totul e OK atât timp cât prietenii nu află. Dar dacă află, s-ar putea să fie foarte dezamăgiți și să îți reproșeze că nu ai apelat la ei. Cum faci să îi explici de ce nu l-ai ales pe el pentru colaborarea respectivă, fără să o ia ca un afront personal și să nu pierzi o relație?

Mai jenantă mi se pare însă situația în care ai o înțelegere verbală cu un prieten și acesta nu o respectă. Fie că nu îndeplinește parametrii de calitate ceruți, fie că întârzie cu livrarea, fie că nu e ceea ce ați stabilit ci e cu totul altceva, fie că prețul nu mai e cel stabilit, cum reacționezi? Accepți paguba de dragul relației? Sau insiști politicos la el să își respecte înțelegerea inițială? Dar dacă nu mai recunoaște – din rea voință sau nu – înțelegerea inițială? Până unde ești dispus să mergi cu acceptarea și asumarea pagubelor?

Ca unul care a avut așteptări – de multe ori neîntemeiate – și care a înșelat de multe ori așteptările altora, am înțeles din experiență că e mai sănătos pentru orice act de comerț între prieteni să existe documente în care să fie formulate toate așteptările privitoare la o tranzacție, de orice natură ar fi ea. Printr-un document redactat de părți anterior desfășurării actului comercial se pot evita o mulțime de frustrări, discuții pe un ton nepotrivit, relații frânte și pagube suportate de cine nu trebuie. Fie că e vorba de contract, caiet de sarcini, proiect tehnic, listă de activități sau sarcini, important e să existe, să fie scris, să știe fiecare ce obligații clare îi revin și ce așteptări are celălalt de la colaborarea respectivă. De multe ori documentele scrise sunt mai importante între prieteni decât între parteneri obișnuiți, tocmai de dragul prietenilor.

Cristi Jugariu

Despre autor

Despre autor: Economist de formare, absolvent al Facultăţii de Management de la Universitatea Emanuel din Oradea, după o experiență de 8 ani în managementul producției în industria alimentară Cristi s-a alăturat echipei ROMCOM în anul 2010. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus