Cine va ieşi câştigător din criză?
Dacă ai fi dorit să te apuci de afaceri înainte de 2008, era de ajuns sa înfiinţezi o societate comercială. Din acel punct, de regulă, te aşteptai ca lucrurile să funcţioneze, pentru că piaţa era în ascensiune. Nu trebuia neaparat să faci lucrurile diferit de concurenţii tăi, era loc destul pentru toată lumea, şi valul de creştere era suficient de puternic pentru a susţine şi iniţiativa ta.
Astăzi lucrurile stau diferit. Nu este destul să intri pe piaţă, important este cum intri şi care e strategia de joc pe care o vei aplica. Iar dacă eşti printre cei care încă mai joacă pe teren, mai important e cum te vei menţine în formă, cum te vei poziţiona, şi cum vei face faţă noilor condiţii.
Am văzut multe companii în ultimii 2 ani care au început să apeleze la companii de consultanţă pentru identificarea şi implementarea de soluţii adecvate acestei perioade.
Astăzi este ceasul al 13-lea, nu al 12-lea. Pentru a ieşi câştigătoare din criză, companiile trebuie sa fie pregătite cu un plan C, nu B, pentru că de-acum regulile jocului vor fi diferite – modelele de business, strategiile de marketing, organigramele, atittudinea faţă de clienţi – toate pot cunoaşte modificări.
Dacă ieri multe afaceri “se făceau după ureche” astăzi accesul la servicii de consultanţă poate fi soluţia. Atenţie, nu “o soluţie” ci “soluţiA”.
Elaborarea unui plan de afaceri, dezvoltarea şi implementarea unei strategii de marketing adecvate sau reorganizarea activităţii sunt câteva instrumente care permit companiilor să se poziţioneze în locul potrivit, în acord cu noile reguli ale jocului.
În urmă cu caţiva ani, doar companiile multinaţionale cu prezenţe locale şi cele câteva mari afaceri ridicate de antreprenorii români apelau la servicii de consultanţă. Lucrurile încep să se schimbe, cu tot mai mulţi oameni de afaceri români care înţeleg că un serviciu de consultanţă profesional poate face diferenţa.
O fi bine, o fi rău ? Să ne uităm la cei mari, care încă de la începutul afacerilor au apelat la această soluţie.
Dacă mentalităţile se schimbă, e lesne să realizăm cine va ieşi câştigător din criză.