Soluții de dezvoltare pentru afaceri

Risc și câștig în începerea unei afaceri

By on 30 September 2010 in Training

Știu că nu sună prea bine să începi o afacere pe timp de criză economică, dar cred că oamenii ar trebui să își urmeze visele, fie că acestea țin de facerea unei cariere de business, fie că țin de antreprenoriat. Oricare din cele două direcții am alege, drumul ar trebui parcurs cu înțelepciune și nu legați la ochi. Astfel devine esențială dezvoltarea unei abilități de a pune mereu în balanță riscul și câștigul.

Orice întreprinzător care vrea să înceapă o afacere va face pe parcursul ei multe greșeli, dar acestea trebuie acceptate și asumate ca parte a procesului de învățare. Dar este mult mai grav să faci greșeli atunci când ai la dispoziție toate resursele necesare și abilitățile de a evalua riscurile. De asemenea, când pornești la drum e bine să iei în considerare și următoarele aspecte:

1. Nu toate riscurile sunt riscuri financiare

Majoritatea întreprinzătorilor se gândesc doar la riscurile financiare înainte de a începe o afacere. Da, afacerile au ca fundament banii, dar aceștia nu sunt singurul risc. Atunci când pornești o afacere s-ar putea să riști, pe lângă bani, timpul tău, energia ta, reputația ta, integritatea ta și multe alte aspecte personale. Toate acestea ar trebui luate în calcul. S-ar putea, de exemplu, ca în perioada de început a afacerii, aceasta să aibă o dinamică extraordinară, să trebuiască să o extinzi foarte repede, dar extinderea vine la pachet cu mai mult timp petrecut în afacere în dauna timpului petrecut cu familia, mai mult efort, în dauna odihnei și implicit a sănătății tale. Atunci când ai un vis, vei risca multe pentru realizarea lui și până la urmă riscul e legat de succes, dar să ai grijă ca nu cumva ceea ce obții să îți facă mai mult rău decât bine.

2. Cunoștințele și experiența acumulată vor reduce riscurile prostești

Dacă tot ești pe cale de a-ți asuma poate cel mai mare risc al vieții tale, ar fi înțelept să îți pui deoparte ceva timp ca să aduni cât mai multă informație despre ceea ce vrei să faci și să iei decizia bazată pe cât mai multe cunoștințe poți dobândi. Cea mai proastă situație e atunci când iei decizia de a porni o afacere din impuls, fără să te documentezi, doar pentru că acea afacere „e prea bună ca să o lași să treacă pe lângă tine”. Mai bine să o lași să treacă dacă știi că nu ai cunoștințele sau experiența necesară.

3. Sfătuiește-te cu oamenii potriviți

E important să ai un prieten sau un mentor, care să țină la tine atât de mult încât să îți atragă atenția atunci când ești gata să iei o decizie greșită. Cu cât acest prieten are ceva cunoștințe sau experiență în domeniul în care vrei să investești, cu atât sfatul lui va fi mai potrivit și de mai mare ajutor.

4. Analizează scenariul cel mai pesimist

De obicei, când avem o idee de afacere, suntem tentați să ne gândim doar la cele mai bune și mai optimiste variante, în care totul merge așa cum am dori sau planifica noi. Nu strică însă să ne gândim și la ceea ce s-ar putea să nu meargă așa cum vrem noi, la ceea ce s-ar putea să meargă chiar contrar cu voința noastră, la cel mai pesimist scenariu. Această analiză nu ar trebui să descurajeze entuziasmul sau ideea de afacere, ci ar trebui să fie o analiză a obstacolelor care s-ar putea ivi pe drum, înainte de ivirea lor efectivă. Această analiză ar putea ajuta la redimensionarea afacerii sau la pregătirea soluțiilor pentru evitarea obstacolelor posibile.

5. Când trebuie să iei decizii majore, nu te pripi

Întotdeauna sunt decizii minore care te vor aștepta, și pe acestea nu trebuie să le lași prea mult să aștepte. Sunt urgente pentru că de ele depinde funcționarea continuă a afacerii tale. Dar întotdeauna – pentru deciziile cruciale care schimbă direcția afacerii tale – nu te grăbește nimeni și nimic să te decizi pe loc. E bine să pui un timp deoparte pentru a analiza bine decizia și pentru a parcurge pașii de mai sus. De obicei, după o zi sau două, vei putea lua o decizie mai bună, sau cel puțin mai informată.

6. Cum evaluăm și sortăm riscurile?

Primul pas în evaluarea riscurilor ar trebui să fie identificarea lor. După ce s-au identificat, se ia fiecare risc în parte și se vor evalua separat următoarele caracteristici:

  • Severitatea (S) acelui risc. În cazul în care acel risc se va ivi, care ar putea să fie severitatea lui pe o scară de la 1 la 10?
  • Probabilitatea (P) acelui risc. Care este probabilitatea ca acel risc să se ivească în afacerea mea, pe o scară de la 1 la 10?
  • Expunerea (E) afacerii mele la acel risc. Cât de afectată ar fi afacerea mea dacă acel risc s-ar produce, pe o scară de la 1 la 10?

Apoi evaluarea riscului (R) se va face după formula: R = S x P x E

După evaluarea fiecărui risc, acestea se vor sorta în crescătoare sau descrescătoare și se vor alege riscurile asumate, riscurile tolerate – dar la care trebuie să fi foarte atent, și riscurile care nu ești dispus să ți le asumi. Această evaluare te va ajuta în luarea deciziilor majore, ca să înțelegi riscurile care te așteaptă, impactul care îl pot avea asupra afacerii, și cât de mult vrei să riști pentru câștigul pe care îl aștepți.

Vlad Mihuț

Despre autor

Despre autor: Vlad este directorul general al ROMCOM, şi este responsabil pentru implementarea strategiei ROMCOM şi relaţia cu partenerii de afaceri şi instituţiile de reglementare. Vlad s-a alăturat echipei ROMCOM în 2003. .

Abonează-te

Rămâi la curent cu ultimele noutăți prin abonarea la newsletter-ul ROMCOM.

Sus